Boktips

Jag skulle ju testat den där lökdrinken igår, men jag glömde helt av det när jag låg i soffan och läste en bok jag köpte häromdan. Linas kvällsbok 1&2 heter den. Emma Hamberg är författare. Skitrolig. Man får följa Lina som i del 1 är 15 år och i del 2 16 år genom hennes dagbok, eller i det här fallet kvällsbok.
Man får sig en del glada skratt när man känner igen sig från tiden då man själv var i tonåren. Handlar om allt från tjejkompisar, killar, hångel, sex och kärlek.
Läs den. Iallafall om du är tjej och blir lite halvnostalgisk när du tänker tillbaka på din tonårstid :)


linasbok


Lina är femton år och går i nionde klass i en helt vanlig svensk småstad. Hennes liv kretsar till stor del runt den statusjakt som är så smärtsamt påtaglig just på högstadiet. Hon försöker passa in, vara cool, tycka och tänka bara sådant som är rätt att tycka och tänka. Det här leder givetvis till att hon ljuger ganska mycket. Om allt från favoriträtten till vem hon är kär i för att ingen ska kunna säga att hon är töntig, feg eller helt enkelt bara avvikande. Men i Linas dagbok står sanningen. Där får vi veta det som hennes kompisar aldrig får. Blandat med fotografier, teckningar och klotter tar vi del av Linas liv under ett år. Långsamt förändras hennes bild av sig själv. Långsamt lär hon sig att bryta sig loss ur statusjakten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback