Alla är vi olika

Jag åker som bekant ihop med några andra kollegor till jobbet. Vi är fyra stycken som kör var sin vecka.
Och jag vet att alla människor är olika, men de senaste månaderna har jag också lärt mig att det finns människor som man aldrig kommer att förstå sig på.
Idag har jag till exempel åkt med en människa som blir helt hysterisk om någon närmar sig de bakre delarna av hans (ja, det är en man) bil och försöker öppna bakluckan. Det har hänt mer än en gång att någon av oss andra vill ha med sig något skrymmande hem och frågar om det går bra att lägga det i kofferten. När människan ifråga säger nej, tror man ju att han skämtar och går för att öppna bakluckan ändå. Då får han psykbryt, slänger av sig säkerhetsbältet och kastar sig ur bilen och skriker "NEEEEEJ".
Sen är ju inte vi andra dummare än att att vi har tjuvkikat ändå. Med tanke på hans reaktionen, så blir man ju minst sagt lite nyfiken. Att han ballar ur totalt tyder ju på att han antingen har ett lik i kofferten, eller en hög med porrtidningar.
Eftersom jag har tjuvkikat vet jag vad kofferten innehåller.
På företaget genomgår en del avdelningar 5S. Enligt wikipedia "en japansk metod för att skapa ordning och reda på arbetsplatsen". Sortera, Systematisera, Städa, Standardisera, Se till, står de 5 s:en för. Andra säger att det betyder "Släng skiten snabbt som satan".
Iallafall, mannen jag åker med jobbar på en avdelning som just nu genomgår 5S. Mannen är en människa som inte gillar den här idén, men som väldigt gärna vill få beröm av sin chef. Alltså rensade han sitt kontor på papper. Och gissa vart alla papper finns nu...
När vi försökte få en förklaring på varför han fortfarande, efter flera månader, åker omkring med kofferten full med skräp, var en av anledningarna att han inte tyckte det var kul att städa, men han visste att det fanns papper som han kanske kunde behöva i högen. Anledningen till att han inte ville vi skulle se vad han hade i kofferten var att han inte ville bli kallad "Skräp-XXX". Och han ville inte att vi skulle tycka han var lustig.
Och att bli hysterisk och skrika "NEJ, NEJ, NEEEJ" när någon försöker öppna kofferten anses som normalt eller...?

Kommentarer
Postat av: Martina

Ha ha! Nu skrattar jag så tårarna sprutar! Gud vad jag saknar det där dårhuset med alla udda, sanslöst roliga personer. Jisses... Nu är min fredag gjord.

2008-10-17 @ 14:54:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback